چرا ثبت برند کنیم؟

کارآفرینی از قرن شانزدهم میلادی مورد توجه دانشمندان و اقتصاددانان جهان قرار گرفت. اما اقتصاددانان کلاسیک عقیده داشتند که نمی‌توان تعریف ثابتی برای کارآفرینی در نظر بگیریم. حال سوال همین است تعریف کارآفرینی چیست؟ تعریف کارآفرینی در طی قرن‌ها، دستخوش تغییرات زیادی شده است.

در ادامه مقاله قصد داریم تعریف کارآفرینی را به صورت دقیق و واضح بیان کنیم. همچنین با مطرح نمودن انواع و مراحل کارآفرینی شما را با چنین مبحث مهمی مسلط کنیم. پیش از آغاز هر سخنی باید بدانید که کارآفرینی یک مسئله جدا از اشتغال زایی است که به تفاوت این دو مفهوم نیز خواهیم پرداخت.

تعریف کارآفرینی به زبان ساده

اولین مبحثی که قصد داریم به آن بپردازیم تعریف کارآفرینی به زبان ساده می‌ باشد. باید بدانید که کارآفرینی چیست و از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است.

تعریف کارآفرینی به زبان ساده، به این مسئله توجه دارد که کارآفرینی مجموع فرآیندها و اقداماتی می‌باشد که یک یا چند فرد برای راه‌اندازی و تاسیس یک کسب و کار، با توجه به ایده و افکاری که در ذهن دارند انجام می‌دهند.

در مسئله کارآفرینی افراد باید خلاقانه و نوآور عمل کنند تا بتوانند در چنین عرصه جهانی پیشرفت کنند و به موفقیت برسند. مدیرانی با هوش هیجانی بالا در فضای کسب ‌و کار موفق‌تر از رقبای خود عمل می‌کنند.شرایط اقتصادی و تجاری امروزه به گونه‌ای است که چه شرکت‌های کوچک و چه شرکت‌های بزرگ، برای تداوم در همین مسیر، نیاز به کارآفرین‌هایی خلاق و نوآور دارد. تعریف کارآفرینی بیان می‌کند که انتخاب و قدم درست در مسیر یکی از مهم‌ترین اقداماتی می‌ باشد که هر سازمانی می‌تواند انجام دهد.

تاریخچه کارآفرینی

حال که با مفهوم تعریف کارآفرینی چیست آشنا شدید اکنون می‌خواهیم به تاریخچه کارآفرینی نگاهی بیندازیم تا بدانیم که کارآفرینی از چه سالی مورد توجه دانشمندان و اقتصاددانان جهان قرار گرفت. طبق اسناد و مدارک موجود و تحقیقاتی که در مورد کارآفرینی انجام شده، آغاز عمر کارآفرینی را از اوایل قرن شانزدهم میلادی دانسته‌اند.

در این قرن اکثرا کسانی را که ماموریت نظامی داشتند و در همین زمینه‌ها فعالیت می‌کردند را کارآفرین می‌نامیدند. پس از گذشت یک قرن پیمانکاران دولت و دست اندرکاران عمرانی نیز به این جمع پیوستند.بنا به گفته مورخان، کارآفرینی ابتدا توسط اقتصاددانان مورد توجه قرار گرفت و در هر مکتبی برای تعریف کارآفرینی چیست مفاهیمی را بیان کرده‌اند. در مطالبی که تاریخچه کارآفرینی درج شده ژوزف شوکپیتر را که در سال ۱۹۳۴ با نظریه توسعه اقتصادی مطرح شد را پدر علم کارآفرینی دانسته‌اند.

هدف از کارآفرینی چیست؟

به نظر شما هدف از کارآفرینی چیست؟ هدفی که در موضوعات مختلف انتخاب می‌کنیم، بسیار مهم هستند. زیرا با انگیزه گرفتن از همین اهداف می‌باشد که می‌توانیم مسیر پر تنش را تحمل و ادامه دهیم؛ کارآفرینی نیز به همین روال می‌ باشد.

لازم به ذکر است که اهداف توسط مدیر کارآفرین انتخاب می‌گردد. اما چند هدف وجود دارد که می‌توانیم بیان کنیم. هدف از کارآفرینی می‌تواند تجارت یا ایجاد شغل باشد.

تفاوت کارآفرینی با اشتغال زایی

کارآفرینی

در ابتدای مقاله تعریف کارآفرینی چیست را شرح دادیم و گفتیم که کارآفرینی به معنای تاسیس و راه‌اندازی کسب و کار در بخش عمومی، که وظیفه دولت می‌باشد و ایجاد کسب و کار در بخش خصوصی هست. لازم به ذکر می‌باشد با اشتغال زایی تفاوت دارد.

اکنون می‌خواهیم اشتغال زایی را تعریف و سپس تفاوت کارآفرینی با اشتغال زایی، را ذکر کنیم. اشتغال زایی به معنای پاسخ به نیازهای بازار و ایجاد شغل می باشد که اکثرا کاندیدهای ریاست جمهوری از این واژه استفاده می‌کنند. اما کارآفرینی یا اشتغال زایی؟ با بیان تفاوت‌های این دو موضوع متوجه خواهید شد که کارآفرینی یا اشتغال زایی به نفع شما و جامعه می‌باشد. از جمله تفاوت‌های کارآفرینی و اشتغال زایی شامل:

  • کارآفرینی یک شغل جدید می‌باشد اما اشتغال زایی افزایش ظرفیت شغل‌های قبلی است.
  • کارآفرینی اکثرا مربوط به بخش خصوصی می‌باشد اما اشتغال زایی یکی از وظایف دولت می‌ باشد.
  • کارآفرینی در هر عرصه با خلاقیت و نوآوری رو به رو است اما اشتغال زایی کم پیش می‌آید که منجر به نوآوری شود.
  • هدف کارآفرینی ایجاد شغل نیست، ایجاد شغل یکی از دستاوردهای کارآفرینی هست اما یکی از اهداف اصلی و مهم اشتغال زایی ایجاد شغل می باشد.
  • کارآفرینی یک منبع ثروت به شمار می‌آید اما اشتغال زایی همیشه با بهره وری رو به رو نیست.

مزایای فرآیند کارآفرینی

اکنون زمان آن رسیده که پس از بیان تعریف کارآفرینی چیست و تفاوت آن با اشتغال زایی، به مزایای آن نیز اشاره کنیم. در تعریف کارآفرینی چیست بیان کردیم که کارآفرینی توسط یک شخص یا اشخاصی همراه با افکار و ایده‌های نو اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل کارآفرینی از مزایای فردی، اجتماعی، سازمانی و … برخوردار است که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

  • افزایش توانمندی مدیریتی
  • مسیر موفقیت و کارآمدی برای شرکت
  • بهبود شرایط زندگی
  • افزایش توسعه اقتصادی

کارآفرین کیست؟

چه کسی کارآفرین است؟ برای پاسخ به سوال کارآفرین کیست ابتدا تعریف کارآفرینی چیست را مطرح نمودیم و اکنون قصد داریم ویژگی های کارآفرین را نیز بگوییم.به نظر شما چه کسی کارآفرین است؟ کارآفرین به شخص یا اشخاصی گفته می‌شود، که با روشی سودمند و افکار نوآور درصدد حل مشکلات هستند. اغلب کارآفرینان به فکر سود و یا ایجاد شغل نیستند اکثرا به فکر برطرف نمودن مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی مردم هستند.بگذارید سخن یکی از کارآفرینان مطرح و ممتاز جهان را بیان کنیم:

“ام جی پدون بنیانگذار و مدیر ارشد ایندرا پابلیک رایشن: کارآفرینی برای من به معنای قدرت عملگرایی و برخورداری از شجاعت برای تعهد و پایداری عبور از مسیر چالش‌ها، تنش‌ها و شکست‌ها می‌باشد.”

ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان

ویژگی‌های یک کارآفرین چیست؟ برای آن که بتوانیم یک کارآفرین خلاق و موفق باشیم باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشیم. ویژگی‌های مربوط به کار مثل شخصیت، مهارت و… باشد.

در ادامه قصد داریم به چند مورد از ویژگی‌های شخصیتی یک کارآفرین اشاره کنیم. پاسخ دقیق به سوال ویژگی های یک کارآفرین چیست می‌تواند تا حد بسیاری شما را با کارآفرینی آشنا کند. لازم است بدانید اگر قصد ورود به چنین حرفه‌ای را دارید باید از چنین ویژگی‌هایی برخوردار باشید. ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان در زیر آمده است.

  • مسولیت پذیر بودن
  • ریسک پذیر بودن 
  • ایمان به کسب موفقیت
  • انرزی بالا
  • آینده نگر
  • تعهد بالا
  • انعطاف پذیر بودن
  • رفع ابهام

اصول کارآفرینی

کارآفرین شدن، به این معنا نیست که با داشتن چند ایده خلاق بتوانید یک کارآفرین موفق شوید. در تعریف کارآفرینی چیست این گونه مطرح کردیم اما باید بدانید که کارآفرینی نیز دارای اصولی می‌باشد که باید آن‌ها را رعایت کنید. اصول کارآفرینی ۶ مورد می‌ باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پذیرفتن ناکامی‌های گذشته و پذیرفتن مسئولیت اوضاع فعلی
  • همواره مطالعه داشتن
  • کسب اعتماد به نفس
  • اجرای ایده‌ها و تصمیمات
  • کمک گرفتن از دیگران
  • تسلیم نشدن
  • داشتن پشتکار
  • دوری از افرادی که شما را از مسیر باز می‌دارند.

علم کارآفرینی

واژه کارآفرینی، همان Entrepreneurship می‌باشد که به معنای یافتن و اجرای نوآور و خلاق هست. همین ایده خلاق از طریق پذیرفتن مسئولیت، تعهد و پذیرش ریسک‌های یک مسیر به وجود می‌آید.

علم کارآفرینی ابتدا از واژه فرانسوی Entrepreneui به معنای متعهد شدن در انجام کاری نشات می‌گیرد. همچنین همین واژه از اوایل قرن شانزدهم برای کارآفرینی نیز استفاده شد.

انواع کارآفرین

دانستیم که کارآفرین باید شخصی مبتکر و خلاق باشد و کارآفرینی، نیازمند مهارت‌هایی می‌باشد که بتواند همواره ایده‌هایی خلاق و نوآور را اجرا کند.

کارآفرین انواع مختلفی دارد، یعنی هر کارآفرین در زمینه خاصی می‌تواند فعالیت داشته باشد. انواع کارآفرینان به ۳ دسته طبقه بندی می‌شوند که در تعریف کارآفرینی چیست نیز به آنان اشاره نمودیم. انواع کارآفرین شامل موارد زیر می‌شود:

  • کارآفرین اجتماعی: همواره ایده‌های خلاق برای حل مشکلات اجتماعی دارد و اصولا شیوه‌ای را انتخاب می‌کند که ارزش‌های اجتماعی حفظ شود.
  • کارآفرین سریالی: دومین مورد از انواع کارآفرین، کارآفرین سریالی است. کارآفرین سریالی به طور مداوم و پیوسته در زمینه‌های گوناگون ایده ارائه و اجرا می‌کند. البته ناگفته نماند که اکثر کارآفرینان سریالی ایده‌های خود را به سهامداران و سرمایه گذاران می‌فروشد.
  • کارآفرین سبک زندگی: کارآفرین سبک زندگی از فرصت‌های زندگی خود درآمد کسب می‌کنند. به عبارت ساده‌تر فرصت‌های زندگی خود را شناسایی می‌کنند و آن فرصت‌ها را به دیگران نیز آموزش می‌دهند. 

کارآفرینی در ایران

تا اینجا مطالب مقاله، تعریف کارآفرینی چیست را از منظرها و دیدگاه‌های متفاوت خواندیم. با انواع و تاریخچه آن آشنا شدیم و ناگفته نماند که تعریف کارآفرینی از دانشمندان را نیز بیان کردیم. اکنون می‌خواهیم کارآفرینی در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.از چه سالی کارآفرینی در ایران استفاده شد؟ کارآفرینی در جهان از قرن شانزدهم میلادی استفاده شد اما در ایران حدود ۱۰۰ سال قبل دانشمندان و اقتصاددانان با کارآفرینی آشنا شدند.در ایران به دلیل تسلط دولت بر امور جاری در برخی از صنعت‌ها و شرکت‌های بزرگ کارآفرینی نتایج مثبتی به همراه نداشت.البته ناگفته نماند که در برنامه‌های توسعه سوم و چهارم به موضوع کارآفرینی پرداخته شده و نتیجه اینگونه بیان شده است که تنها راه کاهش بیکاری رشد اقتصادی دولت و استفاده از کارآفرینی می‌باشد. تعریف کارآفرینی از نظر دانشمندان ایرانی نیز مشابه تعاریف جهانی آن است.

نتیجه گیری

در مسئله کارآفرینی افراد باید خلاقانه و نوآور عمل کنند تا بتوانند در چنین عرصه جهانی پیشرفت و به موفقیت برسند. تعریف کارآفرینی بیان می‌کند که انتخاب و قدم درست در همین مسیر یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر سازمانی می‌تواند انجام دهد.

کارآفرین به شخص یا اشخاصی گفته می‌شود که با روشی سودمند و افکار نوآور درصدد حل مشکلات هستند. اغلب کارآفرینان به فکر سود و یا ایجاد شغل نیستند، اکثرا به فکر بر طرف نمودن مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی مردم هستند.