کسب و کار خانگی در چندین سال اخیر علاقه مندان زیادی پیدا کرده است تا جایی که بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند زندگی بهتر و راحت تری داشته باشند به این سمت کشیده شده اند. به همین خاطر برخی از افراد با تلاش بیشتر و کمی چاشنی صبر حتی درآمدی چندین برابر درآمد از شغل اولشان دارند.سال های اخیر به دلیل تحریم های شدیدی و البته با شیوع بیماری کرونا ، شرایط برای مردم ما بسیار سخت شده است، با این حال خیلی از افراد خود را با شرایط موجود وفق دادند و راه هایی را برای ادامه مسیر پیدا کرده و به موفقیت هایی نیز رسیده اند.اگرچه شرایط آن چنان که باید خوب به نظر نمی رسد، اما با همه این تفاسیر فرصت های زیادی نیز وجود دارد. به عنوان مثال فروش اینترنتی افزایش پیدا کرد و خیلی از افراد حتی در خانه خودشان توانستند کارگاه های خانگی پردرآمدی را راه اندازی کنند و محصولات خود را در شبکه های اجتماعی به فروش برسانند و از این طریق به درآمدهای خوبی دست پیدا کنند.
شاید خیلی از افراد در شرایط کنونی به این فکر افتاده اند که کسب و کار کوچک خانگی پر سود برای خود راه اندازی کنند . قبل از این اگر یادتان باشد، قبلا خانم های خانه دار از دیرباز این کار را به صورت ابتدایی انجام می دادند . به عنوان مثال در روستاها زنان خانه دار با قالی بافی کسب و کار در منزل خود را داشتند این در صورتی است که هم اکنون هم همین روال ادامه دارد و خیلی از آن ها صنایع دستی را که ارزش بسیار بالایی دارد تولید کرده و به فروش می رسانند.
قطعا جواب این سوال منفی است زیرا با رشد و پیشرفت تکنولوژی های گوناگون، مشاغل مختلفی نیز برای افراد دیگر نیز به وجود آمدند که حتی کودکان نیز توانایی انجام آن را به دست آوردند.
در ادامه چند مرحله کلیدی برای راهاندازی یک کسب وکار خانگی موفق آورده شده است:
انتخاب ایده کسب وکار یکی از مهمترین مراحل در راهاندازی کسب وکار است. این ایده باید با مهارتها، علایق، و نیازهای بازار سازگار باشد. در ادامه، چند راهنمایی برای انتخاب ایده کسب وکار مناسب آورده شده است:
برنامهریزی یکی از مهمترین مراحل در راهاندازی کسب وکار است. برنامهریزی دقیق کمک میکند تا مسیر کسب وکار به صورت موثر و با بهرهوری طی شود. در ادامه، مراحل کلی برنامهریزی برای یک کسب وکار خانگی را بررسی خواهیم کرد:
تدوین استراتژی بازاریابی بر اساس تحلیل بازار و مخاطبان هدف
استفاده از روشهای مختلف مانند تبلیغات آنلاین و آفلاین، شبکههای اجتماعی و تبلیغات در محله.
ایجاد ارزش برای مشتریان و بازار
انجام تغییرات و بهبودها بر اساس بازخورد مشتریان
ثبت کسب وکار یکی از مراحل حیاتی در راهاندازی یک واحد تجاری است. ثبت کسب وکار میتواند به شما کمک کند تا حقوق و تعهدات حقوقی خود را مشخص کنید، مسائل مالی و مالیاتی را مدیریت کنید، و اعتبار بیشتری در بازار به دست آورید. در اینجا مراحل اصلی ثبت کسب وکار آورده شدهاند:
مشاوره با یک فرد حقوقی یا حسابدار متخصص در زمینه کسب وکار برای اطمینان از رعایت تمامی قوانین و استانداردهای مربوط یک امر الزامی است که میتواند شما را در مسیر کسب وکارتان بسیار کمک کند.
بازاریابی و فروش دو عامل بسیار حیاتی در موفقیت یک کسب و کار هستند. استراتژیهای مناسب در این زمینه میتوانند باعث جلب مشتریان، افزایش فروش، و ایجاد شناخت برند شوند. در زیر، تعدادی از مهمترین راهکارها برای بازاریابی و فروش موفق در کسب و کار خانگی آورده شدهاند:
حضور فعال در شبکههای اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان، اشتراکگذاری محتوا و تبلیغات میتواند مشتری های زیادی را به سمت کسب و کار شما بکشاند و فروش شما را بالا ببرد.
ایجاد محتوای مفید و جذاب برای مشتریان به صورت مقالات، ویدئوها، و نشریات باعث میشود مخاطب دید بهتری نسبت به محصول شما داشته باشد و فروش محصولات شما را زیادتری کند.
همکاری با افراد تأثیرگذار در حوزه مرتبط با کسب و کار جهت افزایش اعتبار و شناخت بهتر شما برای مشتریان بسیار تاثیر گذار است که باعث میشود مشتری به راختی به شما اعتماد کند و فروش محصول شما زیاد شود.
مدیریت مالی یکی از جنبههای حیاتی کسب و کار است و نقش بسیار مهمی در تصمیمگیریها و پیشرفت کسب و کار دارد. موفقیت در مدیریت مالی نیاز به برنامهریزی دقیق، پیشبینیهای مالی صحیح، و کنترل مداوم بر نقدینگی دارد. در زیر، به برخی از اصول و راهکارهای مدیریت مالی کسب و کار اشاره شده است:
ایدههایی که در ادامه مقاله به شما توضیح میدهم، همه ایدههایی هستند که در ایران نمونههای زیادی از آنها به موفقیت رسیدهاند. بنابراین به هیچ عنوان آنها را با ایدههای بیارزش اشتباه نگیرید.
اولین شغل پردرآمدی که قصد معرفی آن را داریم، شغل آشپزی در منزل یا همان تهیه غدا و پخت سبزیجات است. این شغل، یکی از بهترین کسب و کار در منزل برای بانوان است.همه ی ما می دانیم که یکی از مهارت های بسیار پول ساز در دنیا آشپزی و صنعت رستوران داری است. اما سلیقه ی مردم ما همیشه به سمت و سوی غذاهای خانگی بوده است و غذاهایی که طعم خانگی دارند را بیشتر از غذاهای رستورانی دوست دارند.
اگه در نظر بگیریم که شما روزی ۱۰۰ پرس غذا بپزید و هر پرس غذا میانگین۶۰ هزار تومان باشد. شما روزانه به درآمد شش میلیون می رسید که بیش از ۸۰ درصد آن سود خالص شما خواهد بود. با این اوصاف شما در ماه می تونید با تهیه تنها ۱۰۰ پرس غذا در روز، به درآمد بالغ بر ۳۰ میلیون برسید.البته اگه شما بتوانید با یکی از شرکت ها یا با چند سازمان قرارداد کاری هم امضا کنید، می تونید تا روزانه ۵۰۰ پرس غذا تولید کنید و چند نیرو هم کنار دست خود داشته باشید و درآمد بالای صد میلیون در ماه داشته باشید.
همین حالا، آشپزخانه های کوچکی وجود دارند که توسط سه یا چهار خانم خانه دار اداره می شوند و روزانه بیش از سه هزار پرس غذا به دست مردم می رسانند. که در روز چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان درآمد نصیب آن ها می کند.
خیاطی یکی از انواع کسب و کارهای خانگی می باشد که اگر در آن تخصص پیدا کنید می توانید درآمد های بسیار زیادی از آن کسب کنید. شما می توانید یکی از حوزه های لباس بچه گانه، مردانه، زنانه را انتخاب کنید و به صورت تخصصی در آن فعالیت کنید.
البته ناگفته نماند که شما زمانی که رسته خودتان را مشخص کردید باید مشخص کنید که چه نوع لباسی تولید خواهید کرد. برای مثال اگر شما لباس مردانه را انتخاب کردید باید به طور تخصص تر مشخص کنید که قصد دارید کت شلوار تولید کنید یا شلوار جین یا تیشرت و پیراهن مردانه و…
بسته به فعالیت ها و توانایی هایی که دارید می توانید یکی از حوزه های بالا را برای درآمد زایی از طریق استراتژی سوشال مدیا انتخاب کنید. شما می توانید صفر تا صد یک استراتژی و تولید محتوای یک کسب و کار را در دست بگیرید.
همچنین می توانید به یک کسب و کار به صورت جلسه ای مشاوره دهید که چه کاری را برای رشدشان انجام دهند.
یکی دیگر از ایده های کسب و کار خانگی خرد کردن و فروش انواع سبزی های مختلف است. برای شروع این کسب و کار کافی است که شما یک دستگاه خردکن سبزی بخرید و در کنار آن هر روز سبزی های تازه تهییه کنید.
عمده هزینه این کسب و کار، قیمت سبزی خرد کن است. سبزی خرد کن های صنعتی از قیمت ۳میلیون شروع می شود و تا قیمت ۴۰ میلیون ادامه پیدا می کند. اگر پول زیادی ندارید می توانید از نسخه سه میلیونی آن تهییه کنید و در صورت نیاز و رشد و پیشرفت، در ادامه دستگاه های بهتری بخرید.
شما می توانید در ابتدا از دوستان، خانواده و همسایه های خودتان به عنوان مشتری استفاده کنید. با این حال باید بر روی بهداشت بیشتر و تحویل درب در منزل تمرکز کنید و از این طریق برای خودتان مزیت رقابتی ایجاد کنید.
شما باید برای خودتان یک رسانه داشته باشید که مخاطبان بتوانند به وسیله آن، کارهای شما را ببینند و به شما اعتماد کنند و تصمیم بگیرند که با شما ارتباط برقرار کنند.
در هر رسانه ای که احساس می کنید اکثر مخاطبان هدف شما در آن قرار دارد سعی کنید که به بهترین شکل خودتان را در آن رسانه نشان دهید و از طریق تولید محتوا با کیفیت اعتماد آنها را جلب کنید . این رسانه می تواند به عنوان نمونه کار شما نیز باشد.
آزادی بیشتر در محیط خانه، ساعت کاری متغییر، کاهش اتلاف وقت، نبودن در ترافیک، هزینه پایین مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار همه و همه مواردی هستند که باعث شده اند راه اندازی کسب و کار خانگی، با استقبال زیادی رو به رو باشد. از طرفی با راه اندازی کسب و کار خانگی میتوان یکی از الگو های مدیریت که کاهش هزینه هاست را به خوبی پیاده سازی کرد. این الگو به ما نشان می دهد که چطور باید کسب و کار را با نداشتن هزینه اضافهای مدیریت کرد. همانطور که بیان شد شما می توانید حوزه کسب و کار خانگی خود را انتخاب کنید و از طریق فعالیت در شبکه های مجازی وارد آنها شوید. از طرفی باید توجه داشته باشید که برای راه اندازی کسب و کار به استراتژی نیاز دارید.پیش از مشخص کردن استراتژی باید رقبای خود را تحلیل کنید، مشتریان خود و بازارتان را شناسایی کنید، بتوانید نیازمندی آنها را تحلیل کنید و برای آنها راه حلی بهتر یا ارزانتر نسبت به بقیه رقبا ارائه کنید. پس از آن می توانید برای خودتان استراتژی مناسبتری طراحی کنید
رضاپودینه |بیزینس کوچ و مدرس مهارت های فردی و سازمانی سابقه آموزشی از سال 1394 تا الان و تجربه تدریس و مشاوره به بیش از 4 هزار نفر دارای تجربه و سابقه ثبت و راه اندازی بیش از 400 برند و کسب و کار مشاور غول های اقتصادی ایران و متخصص در امر راه اندازی کسب و کار