دلیل ثبت برند چیست؟ به چه دلایلی باید اقدام به ثبت علامت تجاری بنماییم؟ شاید این سوالات و امثال آن برای شما هم پیش آمده باشد و زمانی که تصمیم به ثبت برند میگیرید این موضوع که اصلاً دلایل ثبت برند چه مواردی است، ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. در این نوشته بصورت ساده، کامل و مفصّل ضمن ارائه تعریف برند، به موضوع دلیل ثبت لوگو و برند و همچنین برندسازی پرداختهایم که در ادامه مشاهده میفرمایید.
واژه برند برگرفته از کلمه نروژی برندر، به معنی سوزاندن و داغ کردن می باشد که توسط وایکینگ ها به فرهنگ لغت انگلیسی راه یافته و در زبان روزانه ما فارسی زبانان نیز مرسوم شده است.این واژه به علامت گذاری حیوانات توسط مالکان برای شناسایی آنها اطلاق گردیده است.
در غرب وحشی نیز، گاوچرانان و گله داران برای جلوگیری از سرقت احشام، آنها را به وسیله داغ های مشخص، علامت گذاری می نمودند. طی سالیان این علامت ها سیر تکاملی خود را پیمودند و به دنیای صنعتگران و هنرمندان هم راه یافتند تا این که در عصر حاظر، به عنوان نمادی ممتاز جهت تمایز محصولات وکالاها به کار بسته می شوند.طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا مارک، برند، نماد یا نمانام، شامل یک اسم، عبارت، طرح، ویژگی یا هر ویژگی مختلف دیگری است که مشخص کننده خدمات یا محصولی خاص می باشد که توسط آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز گردد.
ماده ۳۰ قانون علامت، نام تجاری و علامت جمعی را بدین ترتیب شرح می دهد:
الف) علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که قادر باشد کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کند.
ب) علامت جمعی به معنای هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده میکنند متمایز سازد.
ج) نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی از همدیگر است.
بنابراین علامت تجاری، نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر اشخاص یا بنگاه ها متمایز نماید.
یک برند میتواند معرف سطح معینی از دوام، کیفیت، عملکرد، قابلیت اعتماد، قابلیت ماندگاری و سایر ویژگیهای مهم و تاثیرگذار محصولات و خدمات باشد.پس از ثبت برند تجاری هیجانها و عواطف مصرف کنندگان را بر انگیزانید و همینطور چشم اندازی نو برایشان باز کنید.در حقیقت یک برند، تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه مجموعهای از ویژگیها و مزایا و خدمات خاص به خریداران است که این مهم در ذهن مصرف کننده یعنی نشانه کیفیت، هزینه پرس و جوی کمتر، ریسک کمتر و وسیلهای نمادین برای اظهار شخصیت.چراکه یک برند قدرتمند، ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته و همین مهم، در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار، بسیار پراهمیت میباشد.در صورتی که ذهنیت و انتظار مشتریان نسبت به کالا تامین گردد و حس رضایتمندی در آنها ایجاد شود، به دنبال آن، وفاداری مشتری به آن کالا شکل میگیرد که اغلب از ارزشمندترین داراییهای یک سازمان است و خود جزء داراییهای نامشهود و بسیار مهم یک شرکت محسوب میشود.لذا به همین دلیل است که شرکتها نیز همواره به دنبال راههایی برای کسب و جلب رضایت و وفاداری مشتریان میباشند.هنگامی که یک محصول یا خدمت دارای وجه ممیزه شاخصی باشد، میتوان به سادگی آن را برند نمود و این برند را به گونهای پایدار داشت.
دوره حمایت از علامت تجاری ده سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه است و پس از انقضای این ده سال نیز یک دوره ارفاقی شش ماهه نیز برای مالک علامت تجاری در نظر گرفته میشود که حتماً در این فرصت اقدام به تمدید آن نماید و به این ترتیب میتوان علامت تجاری را به دفعات نامحدود و با پرداخت هزینههای پیش بینی شده در مقررات تمدید نمود.
حق استفاده انحصاری علامت تجاری تنها شامل کسانی میشود که علامت خود را به ثبت برسانند؛ طبق قانون ثبت علائم تجاری، پس از ثبت علامت، اشخاص حقیقی یا حقوقی حق انحصاری پیدا میکنند و به موجب آن میتوانند از عرضه کالاهای مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری ثبت شده آنها هستند جلوگیری نمایند.چنانچه تولید کنندهای بدون اجازه از نام تجاری شما استفاده کند میتوانید از طریق مراجع قضائی اقدام نموده و خسارت سوء استفاده از نام تجاری خود را طلب کنید.پس به این ترتیب، ثبت علائم تجاری مانع تلاشهای افراد سودجو برای سو استفاده از علائم ثبت شده مشخص و بعضاً مشهور به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب می شود.
ثبت برند محصولات تجاری، برای مصرف کنندگان نیز شرایط سالمی و مطمئنی را به وجود میآورد تا به دور از بازار سیاه اجناس تقلبی، با خیالی آسوده و با آگاهی کامل، در شرایطی منصفانه و سالم به انتخاب کالاهای مرغوب و مورد نیاز خود بپردازند، چرا که اگر رقیبان از علامت تجاری مشابه یا یکسان استفاده نمایند، مشتریان را گمراه ساخته و با ارائه محصولی با کیفیت نازل و نامرغوب، هم مصرف کنندگان را متضرر میکنند و هم به سود صاحب برند لطمه خواهند زد و هم اعتبار و وجهه صاحب برند را به طور جبران ناپذیری به خطر میاندازند و این چالشی است که امروزه کسب و کارهای ما با آن رو به رو هستند.
علامت تجاری، قابل نقل و انتقال میباشد و این نقل و انتقال میبایست وفق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.لذا تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به اشخاص و شرکتهای ثالث داده میشود که میتواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص صاحب برند بوجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقتنامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
شاید در ابتدا به نظر برسد امروزه بازار از محصولات و خدمات متنوع اشباع شده و مصرف کنندگان را از ورود کالاهای جدید بینیاز ساخته است، اما هنوز هم بسیاری از کاربران، منتظر رونمایی از برندهای جدیدی هستند تا با ارائه کیفیت برتر، نیازهای آنان را برآورده سازند.کافیست به وضوح بدانید مصرف کنندگان شما به دنبال چه هستند و این رقابت شغلی بر سر چه چیزی است. نظر سنجی از مصرف کنندگان، اطلاعاتی وسیع و همه جانبه در رابطه با کمبودها و مشکلات مصرف کنندگان به دست میدهد که با رفع آنها میتوان به تحولی بنیادین در ارائه خدمات دست یافت.
بنابراین به دست آوردن یک جایگاه خاص، نیازمند حجم وسیعی از اطلاعات است که آگاهی و شناخت، از اصلیترین عوامل موفقیت محسوب میشود.به بیانی دیگر، در عصر تغییرات مستمر، همواره نیازهای جدیدی ظاهر میشوند که برای مرتفع نمودن آنها تنها روحیهای کارآفرین و تفکری خلاق راهگشا میباشد.امیدواریم با استفاده از ثبت علامت تجاری که اهمیت شایانی در موفقیت یک محصول نیز دارد، راه برای ورود کالاهای تقلبی به بازار گرفته شده و محیطی امن در عرصه تجارت فراهم آید.امروزه شاید بتوان گفت ثبت برند، قدمی مثبت در توسعه کسب و کارهای اقتصادی بزرگ و کوچک محسوب میشود که میتواند شرایطی سالم و رقابتی را به وجود آورد. بدیهی است در این عرصه بهتر بودن و متمایز بودن از رقبا منافع بسیار بیشتری را به همراه خواهد داشت.
رضاپودینه |بیزینس کوچ و مدرس مهارت های فردی و سازمانی سابقه آموزشی از سال 1394 تا الان و تجربه تدریس و مشاوره به بیش از 4 هزار نفر دارای تجربه و سابقه ثبت و راه اندازی بیش از 400 برند و کسب و کار مشاور غول های اقتصادی ایران و متخصص در امر راه اندازی کسب و کار